Piagam Pelanggan
Piagam Pelanggan Jabatan Perancangan Bandar dan Desa Negeri Kedah (PLANMalaysia Kedah) yang digubal mementingkan aspek perancangan dan pembangunan yang berkualiti dan inovatif dalam usaha memenuhi kehendak pelbagai pelanggan.
Aspek yang dijanjikan kepada pelanggan-pelanggan dalam Piagam Pelanggan Jabatan adalah seperti pada berikut :-
1) Mengurusetiakan Mesyuarat Jawatankuasa Perancang Negeri tiga (3) kali setahun.
2) Memberi ulasan perancangan bagi permohonan kebenaran merancang tidak melebihi empat belas (14) hari kalendar.
3) Menyelaras penyediaan RT dan RKK serta memantau pelaksanaannya berdasarkan Program Rancangan Malaysia Lima (5) tahun.
4) Menyedia Pelan Projek Khas dalam tempoh enam puluh (60) hari kalendar.
5) Mengadakan mesyuarat dengan Ketua Unit Pusat Setempat (OSC) dua (2) kali setahun.
6) Menyampaikan keputusan bertulis Lembaga Rayuan kepada Perayu dan Responden dalam tempoh sepuluh (10) hari kalendar dari tarikh keputusan diterima daripada Pengerusi Lembaga Rayuan.
7) Membekalkan data kepada pemohon berpandukan permohonan yang lengkap dan kesediaan data dalam tempoh tujuh (7) hari bekerja.
8) Tempoh menuggu untuk menerima layanan kaunter dengan berbudi bahasa dalam tempoh lima (5) minit.
9) Memberi ulasan perancangan ke atas Permohonan Tanah Kerajaan, Pecah Bahagian, Pecah Sempadan dan Pelan-Pelan Perancangan yang lain dalam tempoh tiga puluh (30) hari bekerja.
10) Mengadakan Sebaran Rancangan Pemajuan (RSN, RT, RKK) dan Dokumen Perancangan tiga (3) kali setahun.